"קליעה למטרה" – קורס בחשיבה אסטרטגית לילדי כיתות ג' – ו'

ביממה ממוצעת בני אדם מבצעים אלפי פעולות. בין אם מדובר בפעולות קבועות (המכונות "הרגלים"), ובין אם מדובר בפעולות משתנות, לכולן יש מכנה משותף: פעולות שמתבצעות מתוך חשיבה אסטרטגית, קרוב לוודאי שמביאות לתוצאות טובות יותר מאשר פעולות שנעשות ללא חשיבה כזאת, כגון פעולות אקראיות, או כאלה שמתבססות רק על אינטואיציה.
הקורס שואף לפתח כישורי למידה שמתמקדים בחשיבה של התלמיד על אופן החשיבה של עצמו (מטה-קוגניציה), מיומנויות של תכנון לטווח קצר וטווח ארוך, מיומנויות של כתיבת תכנית פעולה וחלוקה לשלבים, פתרון בעיות והתמודדות עם קשיים בלתי צפויים (שלא תואמים לתוכנית), מיומנויות ניהול צוות (אסטרטגיה קבוצתית) ועבודה כחלק מצוות, ומיומנויות ניתוח התוצאה והסקת מסקנות, לצורך שיפור התוצאה בניסיון הבא.
הכלי המרכזי שישרת את מטרת הקורס הוא אוסף מגוון של משחקי חשיבה, בעיקר משחקי חשיבה אסטרטגיים וטקטיים, בתוספת משחקים חברתיים ומשחקי פתרון בעיות.

בנוסף, יעשה שימוש בחומרים עיוניים כגון סיפורים, תיאורי מקרה וסרטונים להדגמת סוגים שונים של חשיבה אסטרטגית שמתקיימים בעולם (לדוג' אסטרטגיה צבאית, פוליטית, כלכלית, שיווקית, חברתית, וכן הלאה)

במהלך הקורס, התלמיד יכיר ויבין את משמעות המושגים הבאים:

  • אסטרטגיה
  • טקטיקה (וההבדל ביניהם)
  • מטרה
  • אמצעי (כלי)
  • יעד ביניים
  • תכנית פעולה
  • איום
  • חסימה
  • איום כפול
  • עמדת מפתח
  • משאבים
  • יעילות
  • תקציב
  • צוות
  • אילוץ
  • מכשול
  • סדר פעולות
  • יתרון יחסי
  • מזל
  • הסתברות
  • אסטרטגית-ניצחון
  • סודיות
  • אלתור
  • קבלת החלטות
פרוייקט אישי ומשימה סודית.

במהלך הקורס כל תלמיד יבחר פרוייקט אישי ליישום בתחום כלשהו בחייו שבו שהוא רוצה לשפר את התוצאות שלו. הוא יבנה תכנית פעולה אסטרטגית, וחלק מסוים מהשיעור יוקדש לדיון בהתקדמות התלמידים בפרוייקטים שלהם.

כמו כן, חלק מהשיעורים יכללו משימה סודית שהתלמידים יצטרכו לבצע עד סוף אותו שיעור, מבלי שהאחרים יגלו את משימתם. ביצוע המשימה יהיה מוטל עליהם במקביל להתנהלות השיעור, ולא יוקדש להם זמן מיוחד לביצוע המשימה. בדרך זו תעמוד למבחן ההבנה שלהם את חשיבותה של המטרה,   החשיבה האסטרטגית והטקטית שלהם, ויכולת האלתור.

מבנה שיעור:

  • פתיח – סיפור/ תיאור מקרה/ סרטון שמתאר בעיה וחשיבה אסטרטגית מסוג מסוים
  • משחק – למידה של משחק חשיבה, שיכול להתבצע בזוגות, קבוצות קטנות, או בפורום מלא של הכיתה כולה. המשחקים קיימים בצורות שונות – משחקי קופסא, משחקים ממוחשבים, ומשחקי תנועה וספורט.
  • העמקה – עצירה במשחק ולמידה של עקרונות אסטרטגיים מובילים באותו משחק.
  • דיון – שיתוף חוויות ותובנות, תוך כדי קישור הגיוני לפתיח של השיעור.
  • פרוייקט אישי (החל משיעור 6 ואילך) – דיווח על התקדמות בפרוייקט האישי וקבלת עצות להמשך מידי הקבוצה.
  • משימה סודית (החל משיעור 3) – חשיפת המשימות הסודיות והענקת ציון לשבח למצטיינים.

הקורס כולל 14 מפגשים באורך 65 דקות כ"א.

מרכז מחוננים ומצטיינים רחובות

רח' משה שרת 6, רחובות

ימי א' בשעות 15:30 – 16:45, ו- 17:00- 18:30

ימי ו' בשעות 8:15 – 13:15

מרכז למחוננים ע"ש רון ורדי, ראשון לציון

רח' אבי האסירים 2, ראשון לציון

ימי ג' – 8:00 – 9:30 (קורס בחירה לכיתות ו')

ימי ה' – 8:30 – 13:45 (קורסי חובה לכיתות ד')

לרכישה, התייעצות ופרטים נוספים השאירו פרטיכם:

    מה מרכלים