מה זה "תוכן שתמיד עובד"?  מדובר בסוג תוכן כזה, שיש לו מנגנון אל-כשל, מי שיש לו ילדים מכיר את זה שכשאנחנו רוצים להעסיק אותם, אנחנו יודעים שיש דברים שתמיד עובדים והם אף פעם לא יגידו שמשעמם להם. כך גם בעולם הפעילויות  – יש דברים שתמיד עובדים ומעוררים את רמת שיתוף הפעולה, ההנאה והרגשת השייכות. 

אמנם אני מסתכן בכך שאני חושף קצת "סודות מעבדה", אבל חשוב לי שתבינו על מה אני מדבר אז הנה, חמשת מפתחות הזהב לפעילות שתמיד עובדת:

  • גירוי מחשבתי 
  • אלמנט משחקי
  • תחושת שייכות וחיבור בין המשתתפים
  • הומור פנימי
  • תחושת ערך

אל תדאגו, אני לא משאיר אתכם ככה, מייד מגיע הפירוט:

 

גירוי מחשבתי

 אם תנסו להיזכר בהרצאות ששמעתם או בפעילויות שהשתתפתם בהם, תגלו שזה די קשה, את רוב הדברים שעברנו אנחנו לא ממש זוכרים. ובכל זאת אם יש משהו שנשאר לנו בזיכרון זה אותם מקרים שבהם הרגשנו שהמוח שלנו נמצא בפעילות מואצת ואנחנו מאותגרים לחשוב על דברים שלא חשבנו עליהם, או להתנסות באתגרים מחשבתיים שלא התנסנו בהם קודם. זה יכול להיות חידה, דילמה מעניינת, סיפור על בעיה שנפתרה באופן יצירתי ביותר (כשאנחנו נדרשנו לחשוב רגע ולנסות לעלות על הפתרון בעצמנו), כך או כך – תפעילו לאנשים את המוח (מעבר לפעילות האוטומאטית הרגילה), והם יזכרו את הפעילות ויהנו ממנה יותר

Cute brain cartoon Premium Vector

אלמנט משחקי

האדם הוא יצור משחק, זה טבוע בנו באופן ביולוגי, למרות שעולם העבודה המערבי קצת משכיח מאיתנו את זה לפעמים. לכן פעילות שבה המשתתפים הם נטו צופים, תמיד יש בה משהו חסר, גם אם היה שואו מהמם. המשחק מעורר את החושים בכל כך הרבה אופנים וקצרה היריעה מלהרחיב בנושא, אבל היום יותר ויותר ברור ששילוב של משחקים גם בעולם החינוך וגם בעולם העבודה הוא משהו שמגביר מעורבות, שיתוף פעולה, אפקטיביות והנאה. 

קבעתם הרמת כוסית? happy hour? גם אם לא הבאתם מפעיל חיצוני ובסך הכל אספתם את עובדי החברה להרים כוסית ולברך לרגל החג – אם הוספתם משחק אחד (קצר וטוב), אתם משדרגים בכך את המפגש כולו פי כמה. 

אפשר להוסיף גם אלמנט משחקי לפעילויות שלכאורה לא אמור להיות בהם שום אלמנט כזה.

לדוגמא: החלטתם לעשות פעילות של שירה בציבור. אתם יכולים לשים את המילים של השירים על מצגת, והם ישירו (או שלא).  ואפשר גם בחלק מהשירים למחוק חלק מהמילים ולהפוך את זה לחידון שמאפשר לשרים להפגין את הבקיאות שלהם בהכרת המילה החסרה. 

הנה בשבילכם דוגמא לחנוכה, בואו נראה אתכם משלימים את השורה החסרה (אסור להשתמש בגוגל!!)

 

חנוכה חנוכה חג יפה כל כך!

אור חביב מסביב, ________ (?)   

(התשובה בהמשך)

 

תחושת שייכות וחיבור בין המשתתפים

הסעיף הזה משתלב מצוין עם האלמנט המשחקי, כי אחד היתרונות הגדולים של משחקים זה שהם מחברים בין אנשים באופן ששום פלטפורמה אחרת לא משכילה לעשות. 

אתם יכולים להביא לעובדים מופע מרהיב, הרצאה מעולה, שואו יוצא דופן, וללא ספק יהיו מחיאות כפיים. אבל מה קרה באינטראקציה בין העובדים באותו זמן? האם היתה אינטראקציה כזאת? 

אפשר להביא קייטרינג מושקע או לקחת את כולם למסעדה, ויהיה אוכל נהדר, אבל מה קורה עם האנשים? מדברים זה עם זה? מתקרבים? הקשרים מתחזקים? או שכל אחד בתוך הטלפון שלו? 

מנגד, הפעילויות או אירועים שמאפשרים לאנשים להתחבר, ליצור אינטראקציה, להכיר זה את זה טוב יותר – הם האירועים הכי מהנים והכי משמעותיים. 

הומור פנימי

בכל מקום שבו יש אנשים שעובדים זה לצד זה לאורך זמן, נוצר מה שנקרא הווי, אנשים מכירים כל אחד את ה"שריטות" של השני, ובמיוחד את ה"שריטות" של הבוס… (סליחה, "שיטות ניהול" 😉 )

כשנפגשים לארוע מגבש – ההווי וההומור הפנימי שייחודי אך ורק לכם, הופך בעצם למשאב שאפשר להשתמש בו על מנת להוסיף פלפל יחודי, ולפעמים רק זה יותר טוב מהפעילות כולה (שברוב המקרים היא די גנרית וחוזרת על עצמה בכל המקומות). 

דוגמאות לשימוש בהומור פנימי – לצורך העניין אם אתם מזמינים סטנדאפיסט. גם אם יש לו מופע קבוע – תנו לו מידע על האנשים, קצת חומר לצחוק עליו, הוא ישלב כמה בדיחות ייחודיות לכם, אין ספק שקודם כל מהבדיחות האלה יצחקו הרבה יותר מאשר מהבדיחות "הרגילות",  ודבר שני – תחשבו על התחושה שתהיה לאילנה מהנהלת חשבונות שאולי ביום יום מרגישה קצת אפורה ושקופה, ופתאום בערב אחד היא הופכת לכוכבת שכל החברה מכירה…   

רק נציין בכוכבית שבשום פנים ואופן – וחייבים להבהיר את זה לסטנדאפיסט – שזה לא המקום "לרדת" על אנשים או לשים אותם ללעג. רק בדיחות חיוביות 🙂

 

תחושת ערך

בסופו של דבר הזמן של כולנו יקר, ובתור עובד שמוזמן לארוע גיבוש, בין אם מדובר בערב שאני "צריך" להגיע אליו במיוחד, ובין אם מדובר בהתכנסות בזמן יום העבודה, אף אחד לא אוהב שמבזבזים לו את הזמן וגוררים אותו למשהו מיותר.  בגלל זה תמיד כדאי להתעכב עם מפעילים ומרצים על סוגיית הערך – עם מה המשתתפים יוצאים מהפעילות או מההרצאה?  לפעמים בידור הוא ערך בפני עצמו, אבל ברוב המקרים זה לא מספיק, ויש מקום לברר איזה ערך אתם מעניקים למשתתפים בפעילות או בכינוס. 

ואגב, גם בהרמת כוסית של רבע שעה אפשר לתת הרבה ערך, לדוגמא על ידי הקראת משל עם מוסר השכל מעצים, או אפילו לתת כמה משפטים מתוך הרצאה של אישיות יוצאת דופן. כל אחד לוקח את מה שהוא שומע לחיים שלו, חלק יותר ברצינות וחלק פחות, אבל אף אחד לא נשאר בתחושה של – "טוב זה היה מיותר ההתכנסות הזאת עכשיו".  

אז בפעילות הבאה שתארגנו, קחו את חמש הנקודות ובדקו איך ועד כמה הן באות לידי ביטוי בפעילות שארגנתם, ואם תצטרכו עזרה בלדייק את הדברים – דברו איתי כמובן 😉

נ.ב.

חנוכה חנוכה, חג יפה כל כך

אור חביב מסביב גיל לילד רך!   (לא ידעתם את זה, נכון?)