למה חשוב לתת לילדים לפתור חידות לוגיות? 

התשובה הקצרה – כי זה מפתח להם את החשיבה הלוגית. 

התשובה הארוכה – כי זה מפתח להם את החשיבה הלוגית, שהיא הבסיס למתמטיקה, תכנות ופתרון בעיות, וכשמדובר בחידה או משחק – אז הם לומדים מבלי להרגיש שהם לומדים. 

בגלגולי הקודם כמורה למשחקי חשיבה היו שתי סיטואציות שגרמו לי להתמוגגות –

סיטואציה אחת זה לראות ילד מרוכז באחד ממשחקי החידות הלוגיות (כמו שעת השיא, הרפתקאה בקוטב, ספארי וכו').  לרוב אני עומד מאחוריו והוא לא מרגיש בקיומי. אני כבר מכיר את החידות האלה בעל פה, ואני יודע איך בדיוק צריך לסדר את החלקים, אבל עבורו זה עדיין חדש, חידה לא פתורה, אז הוא מסובב ומסובב, מחליף ומשנה, ואני רואה שחסר לו רק החלפה אחת כדי לפתור את השלב אבל מתאפק – לא אומר לו כלום – אם אני אתן לו רמז אני הורס את החוויה, וההצלחה שלו לא תהיה כל כך מספקת.  המקרה היחיד שאני אסכים לתת רמז זה אם ראיתי שהוא עומד להתיאש ולנטוש את המשחק, אז הרמז יהיה אמצעי להשאיר אותו.  ואז הוא קולט סוף סוף את מה שהוא צריך לעשות, ומסדר את החלקים כמו שצריך. חיוך לא רצוני מתפשט על פניו, ואני שמח שלא אמרתי כלום, וממשיך לסייר בין התלמידים.

סיטואציה שניה זה שני תלמידים שמנסים ביחד לפתור את אותה חידה ואז הם מדברים ביניהם, ואת זה אני אוהב כי ככה שומעים את המחשבות שלהם בקול רם, וגם הם נאלצים להסביר זה לזה למה צריך לשים פה את השבע הכחול ולמה החמש האפור לא יכול להתיישב במשבצת הזאת. 

אז אני יודע שהתלמידים נמצאים ברמה הגבוהה ביותר של למידה – כי אפשר ללמוד מתוך האזנה או צפייה, אפשר מתוך התנסות, ואפשר מתוך התנסות והעברה למישהו אחר (שזה הכי טוב).  

אז לסיכום, למה חשוב לתת לילדים לפתור חידות לוגיות? 

כי להם זה מפתח את החשיבה הלוגית, ולכם זה גורם להתמוגגות ונחת רק מלראות אותם מנסים לפתור…

(ואם הוידאו נשאר בטעות על שקט אז שימו ווליום ותראו למה אני מתכוון)